fbpx
//Kako čitati etikete sa nutritivnim vrednostima
Da li znate da postoji mnogo bolje rešenje za mršavljenje nego što je dijeta?

Otkrivamo vam tajnu kako efikasno smršati za manje od 28 dana!

Nekoliko hiljada naših čitalaca je probalo da drži razne dijete o kojima smo pisali na sajtu. Neki su bili uspešni u tome a neki nisu. Svi znamo da uopšte nije lako odreći se hrane. Zato smo, posle više od 19 godina iskustva u svetu mršavljenja odlučili da svima zauvek pomognemo u borbi protiv kilograma! Ponudili smo potpuno novo rešenje i ono što je najbitnije svi se slažu sa činjenicom da su imali čak 4 puta brže i bolje rezulate koristeći ga.
Kliknite ovde da saznate više o čemu se radi!
P.S. Procenat zadovoljnih korisnika je impresivnih 99.5%!

Kako čitati etikete sa nutritivnim vrednostima

Tabela nutritivne vrednosti namirnice se po samom zakonu mora naći na pozadini svakog proizvoda i mora sadržati određene informacije o proizvodu. Naravno, sve te informacije potrebno je da budu što je moguće tačnije kako bi obezbedile da se mi kao kupci možemo osećati sigurno u to što jedemo. U ovoj tabeli možemo naći zaista veliki broj informacija koji mogu u velikoj meri pomoći čak i prilikom pokušaja da skinemo suvišne kilograme.

Različite osobe gledaju iz različitih razloga u ove tabele, ali ono što je sigurno je da bi svako voleo da koristi ove informacije efikasnije i lakše. Takođe, poznavanjem sastojaka određenih proizvoda može pomoći u dobrom izboru zdrave hrane kao i izbegavanju zasićenih masti, dodatih soli i šečera.

Etikete sa nutritivnim vrednostima moraju ispratiti stroga pravila regulisana Pravilnikom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane koje je propisala država. Sve to u cilju potpune zaštite krajnjeg potrošača koji na taj način zna šta je ono što unosi u sebe.

Ovaj pravilnik nas kao korisnike štiti od nepoštenog informisanja o osobinama određene hrane i određuje koji tipovi sastojaka moraju da se nalaze u ovoj tablici. Najbitnija stvar je da bude vidljivo i uočljivo, uglavnom na zadnjoj strani proizvoda.

Još jedan od bitnijih delova ove etikete je i informacija o mogućim alergenima u proizvodu, kako bi se osoba alergična na neki sastojak na taj način zaštitila od potencijalnog problema. U poslednje vreme, alergija na gluten je postala jako raspostranjena pa se i na velikom broju proizvoda nalazi informacija upravo o tome da li neki proizvod sadrži gluten u sebi.

Sve ovo je nadam se, dovoljno kako bi shvatili zašto je ova etiketa (tabela) toliko bitna, kao i zašto je potrebno znati kako je pročitati na najpravilniji mogući način.

Šta sve možemo naći na etiketi sa nutritivnim vrednostima

Sve tablice nutritivnih vrednosti koje se mogu naći na srpskom tržištu su jako slične, ali nekada se mogu i malo razlikovati. Uglavnom je razlika u bojama i količini podataka koji se mogu naći, ali suština je ista.

Kao što smo već rekli, uvek se mora naći na vidljivom mestu pretežno na zadnjem delu proizvoda, i sadrži nekoliko grupisanih tipova sastojaka kao i njihovu količinu izraženu u gramima i procentima koje čine u ukupnoj masi proizvoda.

Grupisane informacije kao i tipove sastojaka koje možemo naći na ovoj etiketi nutritivnih vrednosti su:

  • Energetska vrednost (broj kalorija i kilo džula)
  • Masti
  • Ugljeni hidrati
  • Proteini
  • So
  • Vitamini i kiseline

Kada imamo ove informacije, ono što je potrebno je da znamo da ih pročitamo kao i da razumemo šta koja znači, a to ćemo obraditi dalje u tekstu.

Energetska vrednost je jako bitan deo ove etikete

Ovaj podatak zapravo pokazuje broj kalorija koje sadrži sam proizvod i koliko energije dobijate u kilo džulima(KJ) ukoliko pojedete celu porciju proizvoda. Zato je energetska vrednost jako bitan deo etikete sa nutritivnim vrednostima jer može pomoći u brojanju i kontrolisanju unosa kalorija, a na taj način i smanjiti mogućnost neželjenog povećanja kilograma.

Ono na šta morate posebno obratiti pažnju je broj kalorija koje se nalaze u nekom proizvodu. Prema opštem upustvu, 40 kalorija u nekom proizvodu predstavlja mali broj kalorija dok 100 kalorija predstavlja prihvatljiv. Međutim, postoje i proizvodi sa 400 i više kalorija što svakako spada u grupu visoko kalorične hrane.

Kada čitate ovaj podatak, morate uzeti u obzir i veličinu porcije koju jedete. Za neke porcije 400 kalorija i nije veliki broj, ali za neke sigurno i jeste. Još jedna bitna stvar je i da ispratite i uklopite te kalorije u svoj potrebni dnevni unos kalorija i pokušate da ne prekoračite taj broj.

Količina i tipovi masti

Mast je jedan od najnegativnijih sastojaka koji se uvek nalazi na drugom mestu ove liste. Svakako je ovo sastojak jako korišćen od strane modernog čoveka i ulazi u sastav namirnica u manjoj ili većoj meri.

Na samoj etiketi sa nutritivnim vrednostima, stoji podatak o ukupnim mastima predstavljena u gramima. A nakon toga se ove masti grupišu u podgrupe kao što su zasićene i trans masti.

Zasićene masti potiču uglavnom iz životinjskih izvora, ali se mogu naći i u hrani biljnog porekla. Najčešći i najveći izvori ove masti su meso, živinsko meso, puter, sirevi i palmino uje. Preporuka je da unos ovih masti ne prelazi 10% dnevnog kalorijskog unosa jer može dovesti do velikog broja zdravstvenih problema vezanih za kardiovaskularni sistem.

Trans masti su masti koje nastaju kada biljna ulja podležu procesu hidrogenizacije. Takođe, nastaju i prilikom prženja hrane na visokim temperaturama. One proizvodima u kojima se nalaze daju čvrstu strukturu i bolji ukus, što je i glavni razlog njihove upotrebe. Nalaze se u margarinima, krekerima kao i već pomenutim hidrogenizovanim uljima i smatraju se jako štetnim. Poslednjih godina je nastao trend smanjenja trans masti u namirnicama kako bi se smanjio njegov negativan uticaj na zdravlje ljudi.

Ugljeni hidrati

Ugljeni hidrati čine najveći procenat velikog broja kupovnih namirnica, pa je pogled na ovaj sastojak u tablici nutritivnih vrednosti jako bitan. Ukupan broj ugljenih hidrata je prikazan, a pored njega i količina šećera u samom proizvodu jer je šećer zapravo prost ugljeni hidrat. Pored šećera, na pojedinim proizvodima bogatim dijetetskim vlaknima moguće je naći i podatak upravo o njima.

Primetili smo da nisu svi ugljeni hidrati isti, i da postoje oni bolji a samim tim i oni koji su gori po ljudsko zdravlje. Tako možemo uočiti veliku razliku između dva proizvoda koja imaju po 40 grama ugljenih hidrata od kojih jedan ima 32 grama šećera u toj količini, dok drugi ima 15 grama šećera i znatno više dijetetskih vlakana.

Sve su predstavlja razloge iz kojih je jako bitno pogledati u sastav namirnica koje kupujemo, jer je sigurno da je uvek prvi cilj čuvanje opšteg zdravlja i izbegavanje svega onoga što može naškoditi.

So kao neizostavan deo velikog broja “slanih” namirnica

Soli se u najvećem broju slučajeva nalaze ili ispod masti, ili ispod proteina u tabeli nutritivnih vrednosti. Ovo je jako bitan sastojak u ishrani, bez kojeg definitivno “ne možemo a previše njega nam škodi”.

Dnevna preporuka za unos soli iznosi oko 5 grama za odraslu osobu. Dovoljan razlog da se kontroliše unos ovog sastojka je to što prevelika količina ima jako negativan uticaj na zdravlje krvnih sudova i celokupnog kardiovaskularnog sistema.

Određena istraživanja su pokazala da prosečna osoba u Srbiji unosi oko 2,5 puta veću količinu soli od preporučene. Sigurno je da je razlog tome to što se mala pažnja poklanja čitanju etiketa sa nutritivnim vrednostima.

Proteini su uvek negde u sredini etikete sa nutritivnim vrednostima

Nutritivne vrednostiMnogo puta je ponavljano koliko je protein važan za stvaranje i održavanje mišićne mase. Za razliku od nekih sastojaka koji se nekada unose u manjoj meri od preporučene, slučaj sa proteinima je čak i drugačiji. Moderan čovek svakodnevno unosi i preveliku količinu proteina kroz svakodnevnu ishranu.

Kada proveravate količinu proteina u namirnicama, obavezno pogledajte i količinu masti kako bi se uverili da li je velika. Veliki broj namirnica bogat proteinima je takođe bogat zasićenim i trans mastima o čijem negativnom uticaju smo govorili malo ranije u tekstu.

Proteinska dijeta je izuzetno popularna prilikom mršavljenja i skidanja kilograma bez gladovanja. Ukoliko ste na proteinskoj dijeti, sigurno je da će biti poželjno poznavanje etiketa sa nutritivnim vrednostima.

Vitamini i kiseline se nalaze u gotovo svakom proizvodu

Samo dno ove tabele ostavljeno je za spisak vitamina, minerala i kiselina koje se nalaze u proizvodu čiju etiketu nutritivnih vrednosti posmatramo. Vitamini, minerali i kiseline su jako bitan sastojak svakog proizvoda jer mogu dati sjajnu osnovu za izgradnju zdravog i jakog tela.

Ipak, uvek je dobro znati da postoje određeni sastojci iz ove kategorije koji nisu najpoželjniji u svakodnevnoj ishrani i potrebno ih je što više izbegavati. Tu uglavnom spadaju vitamini E koji se nalaze u bojama za hranu, antioksidansima i emulgatorima a imaju jako loš uticaj na zdravlje. Jedan od onih koje treba najviše izbegavati je E-123 koji zabranjen u mnogim državama zbog neverovatno štetnog dejstva i potencijalnog izazivanje raka.

Pratite veličinu porcije na koju se odnosi tabela sa nutritivnim vrednostima

Kada ste već pregledali i utvrdili sastav proizvoda koji želite da kupite, ono što sledi je provera na koju količinu proizvoda se to odnosi. Gotovo uvek pored imena sastojka, možete videti i dve kolone sa različitim vrednostima za isti sastojak. U te dve kolone se nalazi količina navedenih sastojaka za različite porcije proizvoda.

Uglavnom su te porcije podeljene na 100g i manje. Na ovaj način moguće je lakše porediti tabelu sa nutritivnim vrednostima dva proizvoda koja ukupno imaju različitu masu. Tako utvrđujemo na ovaj standardizovani način koji od ovih proizvoda više odgovara našim dnevnim potrebama ili jednostavno našoj celokupnoj dijeti.

Kod gotovo svih sokova i napitaka, količina sastojaka je prikazana za količinu od 100ml. Zato budite oprezni prilikom čitanja količine šećera na svom omiljenom soku sledeći put kada ga budete kupovali. Neiskustvo i smanjeno obraćanje pažnje u ovakvim situacijama može dovesti do velikih grešaka u proceni i izboru napitka koji pijemo.

Ovo je deo etikete sa nutritivnim vrednostima kojom proizvođači nekima i nisu pomogli. Neretko se javlja potreba za upotrebom digitrona kako bi se lakše izračunalo koliko ceo proizvod ima energetske vrednosti ili nekog drugog sastojka.

Na proizvodu postoji još jedna lista sastojaka

Na samom proizvodu, pored tabele sa nutritivnim vrednostima, nalazi se i još jedan dodatni deo sa proširenom listom sastojaka koji su redom navedeni. Uglavnom je napisano na više jezika za sva tržišta na koja se proizvod izvozi.

Ukoliko imate bilo kakvu alergijsku reakciju na neki sastojak, taj sastojak bi trebao da se nalazi na ovom mestu.Takođe pored spiska svih korišćenih sastojaka, možete pročitati i preporuku za čuvanje proizvoda kako bi mogao da se koristi u svom roku upotrebe.

Postoje i proizvodi koji nisu zapakovani pa nemaju etiketu sa nutritivnim vrednostima

Mnogi proizvodi kao što su hleb, kafa u pržionici i svi pekarski proizvodi nisu upakovani pa na sebi nemaju tablicu sa nutritivnim vrednosima. Međutim i za njih postoji nešto u Pravilniku o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane.

Neophodne stavke na neupakovanim proizvodima su naziv hrane, neto količina kao i podaci o sastojcima koji mogu da izazovu alergije ili intoleranciju. To na neki način daje opštu sliku i dovoljno da možete dalje istražiti i saznati energetsku vrednost ovog proizvoda.

Hleb i kafa spadaju u široku kategoriju proizvoda koja ima jako sličnu teksturu kao i energetsku vrednost. Tako uvek istraživanjem na internetu možete doći do podatka o energetskoj vrednosti koju ima jedan ceo hleb ili jedno parče hleba.

Kako čitati nutritivne vrednosti na brzinu

Kada se vraćate kući i u žurbi pokušavate da kupite namirnice koje bi bile dobar izbor i uz to proučavate tablicu nutritivnih vrednosti, teško da ćete uspeti da napravite dobar izbor ukoliko ne znate tačno šta tražite. Istraživanje tablice nije uvek prioritet, ali evo načina da to uradite brzo i efikasno.

Proizvod odmah okrenite i pogledajte na pozadini koliko bitnih sastojaka proizvod sadrži. Ukoliko imate bilo kakvu alergijsku reakciju na neki sastojak, svakako je prioritet provera da li proizvod sadrži baš taj sastojak. Ako ne sadrži, onda možete nastaviti dalje svoju analizu.

Određene dijete zahtevaju smanjeni unos kalorija, pa ukoliko ste na nekoj od tih dijeta onda je definitivno provera energetske vrednosti jako bitna. Tada ćete sigurno tražiti proizvod koji se uklapa u vaš dnevni unos kalorija. Na drugoj strani, ako Vam je cilj da izbegavate masti onda ćete sigurno prvo pogledati količinu ovog sastojka. Ovo možda nije najispravniji način, ali sigurno je da nekada može pomoći da se kupovina završi brže i efikasnije.

Sigurni smo da ste shvatili koliko bitnih podataka za zdravlje je moguće naći u ovim malim tabelama. Na neki način one predstavljaju potpuni uvid u ono što koristimo u ishrani. Ipak čitanje bez ikakvog predznanja o svakom od sastojaka nije moguće, pa je uvek potrebno informisati se više o svemu i na taj način sačuvati svoje zdravlje i održati telesnu težinu u najboljem redu.

Ako imate potrebu za skidanjem suvišnih kilograma, pored dobrog izbora hrane nudimo Vam i naš preparat za mršavljenje dietX koji se koristi kao zamena za obroke i apsorbuje veliku količinu vode. Kontaktirajte nas putem mail-a i potrudićemo se da Vam pomognemo sa bilo kojom nedoumicom i pitanjem koje imate.

2018-11-30T02:24:16+00:00 04/09/2018|0 Komentara

Dodavanje komentara na tekst