fbpx
//Šta je nesanica – zašto nastaje i najbolji lek za nesanicu
Da li znate da postoji mnogo bolje rešenje za mršavljenje nego što je dijeta?

Otkrivamo vam tajnu kako efikasno smršati za manje od 28 dana!

Nekoliko hiljada naših čitalaca je probalo da drži razne dijete o kojima smo pisali na sajtu. Neki su bili uspešni u tome a neki nisu. Svi znamo da uopšte nije lako odreći se hrane. Zato smo, posle više od 19 godina iskustva u svetu mršavljenja odlučili da svima zauvek pomognemo u borbi protiv kilograma! Ponudili smo potpuno novo rešenje i ono što je najbitnije svi se slažu sa činjenicom da su imali čak 4 puta brže i bolje rezulate koristeći ga.
Kliknite ovde da saznate više o čemu se radi!
P.S. Procenat zadovoljnih korisnika je impresivnih 99.5%!

Šta je nesanica – zašto nastaje i najbolji lek za nesanicu

Nesanica predstavlja poremećaj sna i jedan je od prvih simptoma koji prethodi bolesti spavanja. Nesanica uglavnom dovodi do poremećaja uobičajenog dnevnog ciklusa, tako da osobe koje imaju ovaj problem često zamene dan i noć, ukoliko su uopšte sposobni da zaspe tokom dana. 

Nesanica se može manifestovati usled različitih uticaja, a najčešće se karakteriše kao “bolest” koja prati one osobe koje nešto u životu muči. Bilo da su u pitanju problemi na poslu, na fakultetu, problemi u međuljudskim odnosima ili pak nezadovoljstvo nekim fizičkim karakteristikama. 

Ako je u pitanju ovo poslednje i imate problem sa, na primer, gojaznošću, onda jedan od metoda koji može podstaći rešenje problema jeste upotreba preparata za mršavljenje, s obzirom na to da se preparati za nesanicu upotrebljavaju tek u odmaklim stadijumima.

U nastavku teksta saznajte više o tome šta je nesanica, koji su simptomi nesanice, kakve vrste nesanice postoje, kao i kako se leči nesanica.

Definicija i uzroci nesanice – usled čega dolazi do nesanice

Nesanica se definiše kao subjektivni doživljaj teškoće u inicijaciji spavanja, trajanju, konsolidaciji ili kao loš kvalitet spavanja, koji se javljaju uprkos postojanju odgovarajućih uslova za spavanje, a koji rezultiraju nekim od dnevnih poremećaja

Nesanica se kao termin koristi u različitim kontekstima kako bi se označio određeni simptom ili specifičan poremećaj. 

Nesanica se može javiti kao posledica stresa, neželjenog efekta leka, emotivne rastrojenosti, određenog psihičkog ili fizičkog oboljenja, alergije ili jednostavno loše navike spavanja. 

Šta je insomnija?

Osobe koje pate od hronične nesanice, ukoliko svoj problem ne leče i ne saniraju, mogu da obole od mnoge teže bolesti izazvane nesanicom, a koja nosi naziv insomnija.

Takve osobe često ne mogu ponovo da zaspe ili ne mogu da zaspe uopšte. Najčešće se žale kako ne mogu da sklope kapke na duže od nekoliko minuta ili se neprestano prevrću u krevetu i učestalo bude tokom noći.

Ukoliko je nesanica prešla u teži oblik, odnosno insomniju, onda ona dovodi do teže psihičke i fizičke iscrpljenosti i drastično smanjuje koncentraciju i radnu sposobnost. Ako se insomnija nastavi više noći uzastopno, može da postane hronična i dovede do trajnog gubitka sna, što može imati teške zdravstvene i socijalne posledice.

Nesanica je jedan od glavnih simptoma insomnije kod osoba koje pate od bipolarnog poremećaja, i može se manifestovati kao simptom hiperaktivnosti tiroidne žlezde, depresije, i raznih drugih fizičkih neprijatnosti sa stimulativnim efektima.

Retki genetički poremećaji mogu da izazovu na početku prion-bazirani, zatim stalni i na kraju smrtni oblik insomnije koja se zove “fatalna familijalna insomnija”. 

Vrste nesanice u zavisnosti od različitih uzroka ove bolesti

Nesanica se može podeliti prema vrsti poremećaja spavanja i prema njenom trajanju. Ova bolest može imati tri faze: 

  • teškoća uspavljivanja (nesanica na početku spavanja)
  • učestalo i stalno buđenje (teškoća prilikom održavanja spavanja)
  • trajna pospanost uprkos odgovarajućoj dužini spavanja (neodmarajuće spavanje)

Vrste nesanice u zavisnosti od dužine trajanja:

Prolazna nesanica – nesanica koja traje od jedne do nekoliko noći (u okviru jedne epizode). Ovakva nesanica je obično posledica kratkotrajnog stresa, koji može rezultovati emocionalnim prejedanjem, ili može biti posledica promene svakodnevnog životnog rasporeda, npr. promena vremenskih zona prilikom putovanja.

Kratkotrajna nesanica traje od nekoliko dana do 3 ili maksimalno 4 sedmice. Takvi poremećaji sna obično su uzrokovani produženim stresom, kao što je recimo oporavak od hirurškog zahvata ili kratkotrajne bolesti, nakon teškog ispita, smrti bliske osobe, početka rada na novom ili zahtevnijem radnom mestu.

Dugotrajna nesanica može da traje mesecima ili godinama i obično je odraz određenih  psihijatrijskih ili dugotrajnih zdravstvenih poremećaja, lekova ili osnovnih poremećaja spavanja. 

Dugotrajna nesanica može imati znatne štetne posledice na čoveka u obliku nemogućnosti obavljanja dnevnih obaveza, poremećaja raspoloženja, poremećaja odnosa u porodici i povećanja rizika od povreda uzrokovanih smanjenom pažnjom i oprezom zbog pospanosti.

Pojava nesanice – epidemiologija i simptomi ove bolesti

Nesanica kao bolest može da se javi kod ljudi svih uzrasta, kao i kod svih kultura i u svim zemljama. Simptomi insomnije se javljaju uglavnom kod odrasle populacije, u skoro 50% slučajeva, simptomi nesanice sa posledicama kao npr. insomnija kao opšti poremećaj, se javljaju kod 10% do 15% populacije, dok se specifični oblici insomnije javljaju kod 5% do 10% osoba koje pate od nesanice.

Nešto veći rizik od insomnije imaju osobe starijeg uzrasta, kao i osobe ženskog pola. Takođe, osobe koje imaju somatski, psihijatrijski ili dodatni poremećaj spavanja, kao i osobe koje koriste nedozvoljene supstance podležu nešto većem riziku za nastanak nesanice odnosno insomnije. 

Na pojavu ove bolesti u određenoj meri mogu da utiču i smenski rad na poslu, ali isto tako i nezaposlenost, kao i nizak socio-ekonomski status. Kod ljudi koji pate od određenih psihijatrijskih poremećaja ili poremećaja sa bolom pojava nesanice se javlja u 50% do 75% slučajeva. 

Rizik odnosa između određenih psihijatrijskih poremećaja i insomnije je dvosmeran. Naime mnoge studije su pokazale da povećan rizik od psihijatrijskih oboljenja imaju pacijenti koji su prethodno imali ili i dalje imaju insomniju.  

Tok insomnije je najčešće hroničan i u velikom broju slučajeva traje duži vremenski period. Dosadašnje studije o insomniji pokazale su kontstantnost u progresu ove bolesti kod 50% do 85% pacijenata. 

Nesanica u trudnoći takođe se može često javiti kao problem, koji bi trebalo obavezno prijaviti lekaru koji prati trudnoću. Nesanica kod dece je dosta ređa pojava, ali se može javiti usled različitih faktora, a svakako je preporuka da se na vreme reaguje, kako ne bi došlo do većih posledica.

Simptomi nesanice dovoljni za dijagnostikovanje ove bolesti

Postoje brojni znaci i simptomi nesanice koji mogu da pomognu prilikom dijagnostikovanja ove bolesti. Ono što je važno napomenuti jeste da se, ukoliko primetite neke od navedenih simptoma, tačnije njihovu učestalost, obavezno javite lekaru kako bi stručno lice moglo da postavi dijagnozu, ali i eventualnu terapiju. 

Ovo su neki od osnovnih simptoma koje primećuju ljudi kod kojih su učestali problemi sa nesanicom:

  • Teškoće sa inicijacijom spavanja, otežano održavanje sna ili preuranjeno buđenje
  • Spavanje koje hronično ne donosi oporavak ili je slabog kvaliteta
  • Zamor ili iscrpljenost
  • Poremećaj pažnje, koncentracije ili pamćenja
  • Neuspeh na društvenom ili poslovnom planu ili loš uspeh u školi
  • Poremećaj raspoloženja ili iritabilnost
  • Dnevna pospanost
  • Dmanjenje motivacije, energije ili inicijative
  • Sklonost greškama / akcidentima na poslu ili tokom vožnje
  • Tenzija i glavobolje
  • Zabrinutost i strahovi u vezi sa spavanjem

Navedene teškoće sa spavanjem se događaju uprkos adekvatnoj prilici ili uslovima za spavanje. A posebnu pažnju bi trebalo obratiti ukoliko postoji najmanje jedan od navedenih oblika dnevnog poremećaja, a koji se odnosi na poteškoće sa noćnim spavanjem.

Metode za lečenje nesanice – kako pobediti nesanicu?

Kao što smo već napomenuli insomnija, odnosno nesanica je definisana kao otežano padanje u san, teškoće prilikom ostajanja u snu ili neosvežavajući san. Osobe koje pate od nesanice spavaju manje ili spavaju neadekvatno, iako za san imaju sasvim dovoljno vremena na raspolaganju. 

Nesanica nije definisana brojem prospavanih sati jer to može značajno da varira u zavisnosti od osobe do osobe. Loš san dovodi do lošijeg funkcionisanja tokom dana, pa je zato izuzetno važno preduzeti određene korake kako bi se nesanica otklonila. 

U većini slučajevima, nesanica je povezana sa nekim problemom kao što je na primer stres, bol ili neki drugi zdravstveni problem. U takvim slučajevima tretman osnovnog problema može da pomogne u povećanju kvaliteta sna i kada je lečenje nesanice u pitanju. 

U ostalim slučajevima kada uzrok nesanice nije uvek jasan ona ostaje čak i kada se drugi medicinski problemi reše. Zato je za efikasno lečenje nesanice neophodno tačno utvrditi koji su to uzroci nesanice

Kada je u pitanju nesanica lečenje može varirati u zavisnosti od oblika i stadijuma nesanice. U nastavku pogledajte neke od metoda kako se leči nesanica i koji je najbolji lek za nesanicu.

Šta podrazumeva terapija nesanice kod stručnog osoblja

Relaksaciona terapija – podrazumeva progresivno opuštanje mišića od glave ka nogama kako bi se pojačao osećaj opuštenosti i pospanosti, a samim tim i redukovala nesanica. Počinje se sa nežnom masažom mišića lica, dve ili tri sekunde na svakoj tački. 

To se ponavlja nekoliko puta. Ista tehnika se primenjuje i za ostale grupe mišića, obično sledećim redosledom: vilica i vrat, ramena i nadlaktice, podlaktice, prsti, grudi, stomak, zadnjica, butine, potkolenice i stopala. U zavisnosti od potrebe ciklus se ponavlja u trajanju od 45 minuta

Kognitivna terapija – podrazumeva rad sa terapeutom na rešavanju anksioznosti i negativnog razmišljanja, ali i na prihvatanju činjenice da loš san sam po sebi ne može da bude uzrok svih problema.

Osobe koje tokom noći ne mogu da zaspe obično su veoma zabrinute da će narednog dana biti neefikasne ako ostanu budne. Takve misli mogu da pokrenu ciklus u kome nespavanje tokom noći povećava anksioznost, što još više otežava padanje u san. 

Fototerapija – poznata i kao svetlosna terapije, jeste terapija koja se primenjuje kod osoba čija je nesanica posledica problema poznatog kao sindrom odložene faze sna. Osobe sa ovim poremećajem imaju problem sa telesnim “časovnikom” i teško mogu da utonu u san sve do kasno uveče ili noću, odnosno kasnije nego što to žele.

Fototerapija obuhvata sedenje ispred specijalno napravljene svetlosne kutije tokom 30 do 40 minuta, neposredno nakon buđenja. U lakšim slučajevima može da bude dovoljno i samo buđenje u tačno određeno vreme, praćeno fizičkom aktivnošću i izloženosti svetlu (npr. šetnja). 

Alternativno rešenje može biti sedenje u dobro osvetljenom prostoru (npr. blizu prozora ili na terasi). Izloženost jakoj svetlosti u određeno vreme pomaže u podešavanju unutrašnjeg telesnog sata.

Lečenje nesanice prirodnim putem – prirodni lekovi za nesanicu

Izbacite kofein, nikotin i alkohol 

Smanjivanje ili potpuno izbacivanje konzumiranja ovih preparata može biti efikasan lek za nesanicu. Alkohol je sedativ koji pomaže da se lakše utone u san, ali isto tako sprečava dublje stadijume sna, pa samim tim uzrokuje češće buđenje tokom noći. 

Kafa i gazirani sokovi poznati su stimulansi i kao takvi mogu uzrokovati nesanicu. Nikotin takođe ometa san na više načina, a između ostalog stimuliše centralni nervni sistem te tako onemogućuje normalan san.

Pažljivo odaberite čaj protiv nesanice  

Odličan način za opuštanje nerava pred spavanje jeste konzumiranje čaja od kamilice, lavande, čaja od zobi, ruzmarina, komorača ili nekog drugog koji ima relaksaciono dejstvo. A svakako je preporučljivo da se izbegavaju one vrste čaja koje imaju stimulativno dejstvo, kao što su naprimer zeleni čaj, crni ili beli čaj.

Potražite pomoć u prirodi 

Postoje eterična ulja i biljke koje umnogome mogu pomoći opuštanju i boljem snu. Najpoznatija je svakako lavanda. Vrećice od sušene lavande pomažu čoveku da se opusti i utone u san. Idealno mesto na kom ih možete postaviti pre spavanje jeste vaš krevet ili jastuk. 

Ugodan, opuštajući miris koji otpušta sušena lavanda pomoći će vam da brže zaspite odličan je lek protiv nesanice. Za dodatni efekt možete ukapati na jastuk nekoliko kapi eteričnog ulja od lavande. 

Osim lavande, kao prirodni lek za nesanicu često se koristi i valerijana, koja je poznato prirodno sredstvo za smirenje. Na isti način i šoljica ovog čaja može pomoći da se opustite i umirite, a samim tim i da brže utonete u san.

Provodite više vremena rekreirajući se na otvorenom 

Ukoliko vaš raspored to dopušta, potrudite se da u jutarnjim časovima odvojiti neko vreme za šetnju na svežem vazduhu, koja ne samo da može da popravi raspoloženje, već pomaže i poboljšanju kvaliteta sna. 

Još jedan dobar razlog da to rekreacija postane vaša uobičajena praksa jeste i taj što nedostatak fizičke aktivnosti može da omete dobar noćni san.

Obratite pažnju na ishranu 

Ishrana je takođe vrlo bitna za dobar san. Izbegavajte previše slatku, masnu ili začinjenu hranu, ali se potrudite da poslednji obrok bude najmanje tri sata pre nego što pođete na spavanje. Ako osetite glad u međuvremenu, najbolje rešenje jeste da pojedete zdravu voćku. Poznato je kako jabuka pre spavanja poboljšava kvalitet sna.

Uzmite vitamine B kompleksa 

Vitamini B kompleksa su izuzetno važni za celokupno zdravlje organizma. Oni doprinose normalnom funkcioniranju nervnog i imunološkog sistema, ali pomažu i kod nesanice, migrena, razdražljivosti i pojačanog stresa. 

Vitamini B kompleksa mogu pomoći i u smanjenju drugih simptoma koji prate nesanicu, kao što su npr. nedostatak koncentracije, loše pamćenje, zbunjenost i dezorijentacija. 

Oni takođe imaju važnu ulogu za rad mozga i učestvuju u prenosu nervnih impulsa kroz organizam, poboljšavaju i ubrzavaju metabolizam, doprinose normalnoj psihološkoj funkciji, smanjenju umora i iscrpljenosti. Osim toga ovi vitamini imaju i druge brojne pozitivne efekte na organizam.

Uspostavite normalnu rutinu spavanja 

Pokušajte da uspostavite normalnu rutinu prilikom spavanja tako što ćete pokušati da svaki dan odete na spavanje u isto vreme, kao i da pokušate da se probudite u približno slično vreme

Vikendi uglavnom mogu da budu poseban izazov, pogotovo zaposlenima, ali pokušajte da izbegnete duže spavanje ovim danima, s obzirom na to da se posledice mogu osetiti tokom cele sedmice.

Stvorite ugodnu atmosferu prije spavanja 

Atmosfera je izuzetno važna za dobar san, zato je preporuka da u spavaćoj sobi ugasite televizor i sve što bi moglo da vam odvlači pažnju, uključujući računar, mobilni telefonl i svu ostalu tehnologiju, a pogotovo izvore buke. 

Zamračite prostor i nemojte previše grejati prostoriju. Temperatura tela pada dok spavate, stoga nema potrebe za temperaturom većom od 19 stepeni.

Za lečenje nesanice od velike važnosti jeste dobra saradnja pacijenta i lekara, kao i izbegavanje upotrebe bilo kakavih lekova na sopstvenu ruku, kao što su preparati za nesanicu, osim navedenih prirodnih preparata, koji ne mogu imati negativne posledice. 

Nesanica i depresija često idu ruku pod ruku, pa je zato važno biti pažljiv kod uzimanja psihoaktivnih lekova, koji kao negativan efekat mogu imati baš depresivne epizode.

Prekomerna telesna težina može biti jedan od problema usled kojeg može doći do nesanice. Ukoliko je to baš Vaš problem i tražite način kako biste regulisali prekomernu težinu i rešili se jednog od uzročnika nesanice, onda nas možete kontaktirati. Ipak, nemojte zaboraviti da je ovo otklanjanje uzročnika, a problem sa bolešću jedino možete sanirati uz konsultaciju sa stručnim licima.

2019-07-29T20:27:31+00:00 29/07/2019|0 Komentara

Dodavanje komentara na tekst