fbpx
//Dijeta 1200 kalorija – Pravila, saveti, jelovnik i iskustva


Dijeta 1200 kalorija – Pravila, saveti, jelovnik i iskustva

Brojanje kalorija je nešto o čemu je gotovo svako ko je držao dijetu razmišljao, a oni koji su to činili znaju koliko računanje kalorija važno za mršavljenje. Kako bi dijeta bila uspešna, potrebno je da vodimo računa o tome koliko kalorija imaju namirnice koje unosimo. Zato je dijeta sa 1200 kalorija odlična, jer zbir kalorija koje unosimo ne prelazi ovu brojku, koja je, prema mišljenjima nutricionista idealna za mršavljenje.

Dijeta sa 1200 kalorija se bazira na preporučenom minimumu za zdravo mršavljenje, jer 1200 kalorija dnevno predstavlja dozvoljenu redukciju tokom dijete. Naime, ova dijeta je osmišljena tako da mudrim kombinovanjem namirnica mogu da se unesu sve hranljive materije koje su potrebne za pravilno funkcionisanje organizma.

Plan ishrane za mršavljenje tokom dijete od 1200 kalorija je fokusiran na brojanje kalorija, jer ako unosite manji broj kalorija nego što Vam je potrebno – gubićete težinu. Onima koji žele da smršaju savetuje se unos od 1200 kalorija na dan, a to zahteva da imamo uvid u to koliko kalorija unosimo, kao i da poznajemo kalorijske vrednosti namirnica.

Kako bi ova dijeta bila još efikasnija, poželjno je da se tokom dijete bavite nekom fizičkom aktivnošću, a takođe možete i koristiti preparat za mršavljenje, koji će Vam pomoći da izgubite kilograme još brže. U nastavku saznajte kako izgleda dijeta od 1200 kalorija i kakva su iskustva u vezi sa njom.

Kako funkcioniše dijeta 1200 kalorija?

Dijeta od 1200 kalorija funkcioniše na ograničenom unosu ugljenih hidrata, čiji prekomeran unos utiče na stvaranje masnih naslaga u organizmu. Ova dijeta stvara deficit kalorija u organizmu, što znači da trošite više kalorija nego što ih unosite, i na taj način mršavite. Naime, ukoliko smanjite unos nutrijenata za 500 kalorija dnevno, nedeljno možete smršati i do pola kilograma, pa je zato ova dijeta odlična za mršavljenje.

Obično se preporučuje da se na dnevnom nivou unosi oko 2000 kalorija, a unos od 1200 kalorija dnevno je dovoljan za mršavljenje. Naime, režim ishrane u kom zbir svih namirnica ne prelazi ovu brojku, omogućiće da se započne potrošnja suvišnih, uskladištenih kalorija, koje će tako pokrenuti proces mršavljenja.

Naravno, treba napomenuti da pre nego što započnete ovu dijetu treba da se konsultujete sa svojim lekarom o tome da li možete da držite ovu dijetu. Ukoliko ipak Vaše zdravstveno stanje ne dozvoljava da držite ovu dijetu, onda možete da uz pomoć lekara osmislite režim ishrane koji će Vam pomoći da smršate.

Dijeta 1200 kalorija je prilično rigorozna i spada u brze dijete, i odlična je za pružanje dodatne motivacije i skidanje masnih naslaga sa stomaka, ali kako biste postigli trajne rezultate, potrebno je da u potpunosti promenite prehrambene navike i stil života. Zato treba napomenuti da dijeta 1200 kalorija ne sme da se drži duže od mesec dana, i da je možete ponoviti tek nakon dva do tri meseca.

Pravila dijete

Osnovno pravilo ove dijete za mršavljenje je da se plan ishrane sastoji od malih obroka pet puta dnevno, a u proseku se jede na svaka tri sata. Naime, na ovaj način dijeta od 1200 kalorija pruža osećaj sitosti, a uz to unosimo minimalne količine kalorija. Dijeta 1200 kalorija je osmišljena sa namerom da osigura unos dovoljne količine minerala i vitamina.

Kada je u pitanju piće, tokom dijete je potrebno svakodnevno unositi makar dve litre tečnosti, a najbolje je piti negaziranu mineralnu vodu i to desetak minuta pred svaki obrok, kao i dve čaše vode nakon svakog jela. Tokom dijete možete piti i druga pića, kao što su kafa, zeleni čaj koji je odličan za mršavljenje ili neki drugi biljni čaj, a slobodno možete unositi i prirodne sokove. Ostale napitke koji sadrže šećer treba da izbegavate da unosite.

Tokom dijete je potrebno jesti ribu makar tri puta nedeljno, jer ona sadrži korisne omega-3 kiseline. Takođe, s obzirom na to da je brojanje kalorija veoma bitno za ovu dijetu, savetujemo Vam da nabavite preciznu vagu za merenje namirnica, kao i priručnik sa kalorijskom vrednošću, tablice sa podacima o kalorijama su takođe odlične, jer pregledno izlistavaju kalorijsku vrednost namirnica.

Dijeta od 1200 kalorija – jelovnik

Dijeta 1200 kalorija je bazirana na smanjenom unosu ugljenih hidrata, što podrazumeva smanjen unos hleba, testenina, šećera, i tokom ove dijete možete unositi namirnice bogate ugljenim hidratima u količini od 50 do 150 grama. Dijeta 1200 kalorija podrazumeva uglavnom unos mesa, ribe, jaja, zelenog povrća, ulja, kao i mlečnih proizvoda. U minimalnim količinama je dozvoljen unos maslaca i sira, jer oni sadrže veoma malo ugljenih hidrata.

Naravno, tokom dijete veličina porcija treba da bude ograničena, kako biste mogli da kontrolišete unos kalorija. Kada su u pitanju namirnice bogate ugljenim hidratima, dozvoljen je unos celih žitarica i povrća, jer one sadrže dovoljnu količinu hranljvih materija, antioksidanasa i vlakana.

Za ovu dijetu ne postoji tačno određen jelovnik, jer ona pruža slobodu da kombinujete namirnice koje želite, ali je važno da u zbiru sve namirnice koje unosite svakog dana nemaju više od 1200 kalorija. Naravno, potrebno je i da se pridržavate pravila dijete.

Iako se čini da postoji veoma malo namirnica koje su dovoljno hranljive i obezbeđuju unos od 1200 kalorija na dan, ipak izvodljivo je da osmislite raznovrsan meni za svaki obrok, tako da se razlikuje svakog dana u toku nedelje. U nastavku teksta pogledajte primer jelovnika za ovu dijetu tokom jedne nedelje:

  • Prvi dan

doručak: 50 gr jogurta sa niskim procentom masti,  pola šolje sitno iseckanog svežeg voća, 2 dl biljnog čaja bez šećera ili zaslađivača

ručak: dva kuvana jaja, tri sveža paradajza, sveži krastavci (do 20 gr) i sir parmezan (do 30 gr)

užina: jedno parče tost hleba, jedna kašika sira i jedna šljiva

večera: salata od 200 gr sa plavim patlidžanom

  • Drugi dan

doručak: jedno parče integralnog hleba, dve kašike marmelade, kafa sa mlekom bez zaslađivača i šećera

ručak: pečena ćureća prsa (do 100 gr), skuvani karfiol (do 200 gr), salata od kupusa (150 gr) začinjena sa limunovim sokom, jedna jabuka

užina: ceđeni sok od pomorandže (2 dl), jedna bonžita

večera: špagete u paradajz sosu (do 200 gr), kuvani grašak (oko 100 gr), kuvana šargarepa (200 gr)

  • Treći dan

doručak: zdrave žitarice (oko 100 gr), jogurt sa niskim procentom masti (oko 50 gr)

ručak: prečena ćuretina (100 gr), kuvane ili grilovane pečurke (do 100 gr), kuvani spanać (do 150 gr)

užina: dva parčeta integralnog hleba, dve kašike sira

večera: pečena govedina sa malo soli (do 120 gr), sveža zelena salata (100 gr), tri sveža paradajza

  • Četvrti dan

doručak: pet slanih krekera, jedna kašika sira, jedna šolja nezaslađenog čaja

ručak: kiseli kupus (200 gr), kuvani celer (200 gr)

užina: tost i marmelada (dve kašike na dva parčeta)

večera: pečena riba (100 gr), kuvane špargle (200 gr), mocarela (30 gr)

  • Peti dan

doručak: mleko (2dl) sa integralnim žitaricama (50gr)

ručak: pirinač (200 gr) sa tunjevinom (50 gr), kuvana šargarepa (200 gr) i kuvani spanać (450 gr)

užina: bezmasni jogurt (50 gr) i žitarice (100 gr)

večera: pečena piletina (120 gr), kupus salata (100 gr) sa limunovim sokom i kuvane pečurke (50 gr)

  • Šesti dan

doručak: dva parčeta tost hleba sa dve kašike marmelade, kafa sa mlekom bez šećera i zaslađivača

ručak: kuvani kukuruz (200 gr), crvena kupus salata (200 gr), šargarepa (200 gr)

užina: parče integralnog hleba, jedna kašika sira, sveže ceđeni prirodni sok (2dl)

večera: jagnjeće pečenje (120 gr), spanać (200 gr), jedna breskva

  • Sedmi dan

doručak: pet slanih krekera, kašika sira, šolja nezaslađenog čaja

ručak: špagete (200 gr) u paradajz sosu, mocarela (30 gr), jogurt sa niskim procentom masti

užina: kafa sa mlekom bez šećera i bonžita

večera: tri šnite pileće šunke, kuvana šargarepa (200 gr), kuvani grašak (100 gr)

Ukoliko se pitate kako smršati bez gladovanja, ova dijeta je idealna za Vas. Naime, tokom ove dijete nećete gladovati, zahvaljujući izbalansiranim obrocima, ipak treba da znate da ova dijeta strogo redukuje količinu kalorija koja se unosi u organizam, što može dovesti do manjka hranljivih materija u telu. Ovo se može dogoditi i ako koristite komplekse vitamina kao dodatak ishrani.

Zato je ovu dijetu najbolje držati kratkoročno, kako se ona ne bi odrazila loše na Vaše zdravlje. Spori i kontinuirani tempo mršavljenja je jednostavniji za kontrolu, bezopasniji i ima dugotrajni efekat, a idealan tempo za gubljenje kilograma je oko jedan kilogram nedeljno. Ovoj cifri treba da težite nakon što završite dijetu od 1200 kalorija i dobijete motivaciju da na duge staze promenite svoj način života. Samo tako ćete mršaviti i ujedno voditi računa o zdravlju svog organizma.

Računanje kalorija

Mnogi koji žele da izgube suvišne kilograme, često nisu sigurni šta kalorije zapravo predstavljaju i kako se računaju, a ukoliko želite da držite ovu dijetu, veoma je važno da znate zašto su kalorije važne. Evo, šta zapravo kalorije predstavljaju i kako se računaju.

Kalorija je merna jedinica za energiju i predstavlja količinu energiju koja je potrebna da se jedan gram vode zagreje za jedan stepen Celzijusove skale. S obzirom na to da je jedan gram prilično mali, računanje kalorije se vrši uglavnom na količini od 1000 gr i tada se upotrebljava 1000 puta veća jedinica od kalorije, a to je kilokalorija (kCal).

Međutim, u svakodnevnom govoru se ustalio naziv kalorija umesto kilokalorija, pa se tako i ova dijeta zove “Dijeta 1200 kalorija”, umesto “Dijeta 1200 kilokalorija”, kako bi bilo ispravno. Dakle, broj kalorija u hrani je zapravo broj energetskih jedinica koje telo koristi da bi moglo da funkcioniše u svakom smislu. Naše telo koristi kalorije tokom fizičke aktivnosti, odvijanja nekog metaboličkog procesa, prilikom kucanja srca, za rast kose, zaceljivanje rana ili za stvaranje mišićne mase.   

Unos kalorija se razlikuje za žene i muškarce, jer žena prosečno ima potrebu za 1400 do 2000 kalorija dnevno, dok kod muškaraca taj broj prelazi 2000. U našoj ishrani samo četiri komponente sadrže kalorije i to su belančevine i ugljeni hidrati (4 kalorije po gramu), alkohol (7 kalorija po gramu) i masnoće (9 kalorija po gramu). Vitamini, minerali, fitohemikalije, vlakna i voda ne sadrže kalorije.

Dijeta od 1200 kalorija iskustva i saveti

Iskustva pokazuju da je dijeta 1200 kalorija odlična za mršavljenje. Naime, tokom ovakvog režima ishrane moguće je smršati i do tri kilograma za nedelju dana. Ipak, treba imati na umu da je ovo brza dijeta i da ne treba da se dugoročno pridržavate plana ishrane baziranog na 1200 kalorija dnevno.

Jedna od najvećih prednosti ove dijete je što nema zabranjenih namirnica, što naravno ne znači da možete jesti brzu hranu i slatkiše u velikim količinama, već da plan ishrane možete da napravite birajući zdrave namirnice koje najviše volite i koje prijaju Vašem organizmu.

Kada je u pitanju dijeta 1200 kalorija rezultati su pokazali da tokom ove dijete nećete gladovati. Naime, veliki broj manjih obroka sa pažljivo odabranim namirnicama u toku dana će Vam pomoći da se osećate sito, pa tako ova dijeta ne spada u one koje izgladnjuju.

Ipak, treba napomenuti da je dijeta 1200 kalorija preporučena zdravim osobama, ali se može prilagoditi i različitim stilovima života, kao što je na primer veganska ishrana ili zdravstvenim poremećajima poput dijabetesa, pa tako postoji i dijeta za dijabetičare od 1200 kalorija.

Takođe, dijeta 1200 kalorija ima i nedostatke, pa su se tako ljudi koji su je primenjivali najviše žalili na konstantno merenje kalorijske vrednosti unetih namirnica. Naime, računanje kalorija ume da bude veoma opterećujuće i oduzima mnogo vremena, pa zato ako želite da primenjujete ovu dijetu budite spremni na to da merite svaki obrok.

Osim toga, ukoliko budete držali ovu dijetu možete da očekujete nuspojave kao što su umor, glavobolja i osećaj malaksalosti. Još jedan nedostatak ove dijete je i taj što ima takozvani efekat bumeranga. Naime, kada se sa 1200 kalorija dnevno vratite na 2000 kalorija, velike su šanse da vratite kilograme.

Dijeta 1200 kalorija je idealna za one kojima je potrebna motivacija pre nego što se upuste u proces dugoročnog mršavljenja i pružiće odlične rezultate kod većine osoba, barem u kratkom vremenskom periodu. Međutim, ukoliko želite trajno da se oslobodite suvišnih kilograma, ova dijeta nije dovoljna. U tom slučaju je potrebno trajno promeniti stil života, tako što ćete osim promena u planu ishrane, uvesti i fizičku aktivnost.

Zato, ako tražite motivaciju da smršate započnite sa držanjem dijete od 1200 kalorija, a nakon što je završite napravite plan ishrane za dugotrajno mršavljenje, izaberite fizičku aktivnost koja Vam odgovara i sigurno ćete videti rezultate na svom telu. Naravno, plan dijete i program vežbanja osmislite u dogovoru sa Vašim lekarom ili nekim drugim stručnim licem.

2018-11-28T02:16:29+00:00 28/11/2018|0 Komentara

Dodavanje komentara na tekst