fbpx
//Dijeta 8 sati – Kako deluje, benefiti, pravila, jelovnik i iskustva


Dijeta 8 sati – Kako deluje, benefiti, pravila, jelovnik i iskustva

Dijeta 8 sati je plan mršavljenja koji su osmislili David Zinčenko i Piter Mur i koju su objavili u svojoj knjizi pod nazivom „Osmočasovna dijeta: Gledajte kako kilogrami nestaju, dok jedete šta želite”. Sama dijeta 8 sati se zasniva na ideji da jedete samo u određenom vremenskom periodu tokom dana, prosto rečeno – dijeta 8 sati jedeš 16 sati ne jedeš. U moru dijeta i efikasnih preparata za mršavljenje predstavljamo vam i ovaj režim ishrane, a na vama je da odlučite da li je ovo pravi izbor za vas. Kakva su dijeta 8 sati iskustva, kako se sprovodi dijeta i kakve rezultate možete da očekujete, saznajte u nastavku teksta.

Na čemu se zasniva osmosatna dijeta

Osmosatna dijeta ima za osnovno načelo vrlo jednostavan princip. Naime sve što je potrebno jeste da 8 sati jedeš 16 sati da ne jedeš. Nisu svi pobornici ove dijete i ne odgovara svima ovaj režim, ali je činjenica da je koncept sasvim jednostavan i ukoliko uvidite da vam odgovara, može biti lako ispratiti je.

Uobičajeno je da se ljudi odlučuju za period od 9 do 17h, ili od 10 do 18h kao idealno vreme za konzumiranje hrane. Svakom 8h dijeta može biti drugačije koncipirana, tačnije može biti u vreme koje se svakom uklapa u životni režim i obaveze u toku dana. Imajte na umu da je poželjno ići na spavanje najmanje 3 sata posle večere, ali i da je zdrav san jedan od okidača za uspešnu dijetu.

Preporuka je da što kasnije imate prvi obrok kako biste mogli da izdržite do kraja dana bez hrane. Osmostana dijeta je dovoljno da se primenjuje 3 do 4 dana nedeljno, a ljudi ističu da su na ovaj način gubili i do 4 kilograma na nedeljnom nivou.

Zašto baš 8h dijeta?

Mur i Zinčenko u svojoj knjizi ističu razloge zbog kojih je idealno jesti samo u okviru određenog vremenskog perioda 8 sati dnevno. Naime, oni smatraju da je ljudsko telo koncipirano tako da jedan vremenski period vari hranu, a drugi period se odmara i oporavlja od unete količine hrane.

Kada se odlučite za pridržavanje ovog režima ishrane, telo ima vremena da svari hranu, ali i da potroši sve unete kalorije. Te iste kalorije se pretvaraju u energiju i na taj način dolazi do ubrzavanja metabolizma. Kada se jede van vremenskog okvira, kalorije se ne pretvaraju u energiju, već u salo. Što duže traje vreme u kom jedete, metabolizam će se više mučiti da sagori masti.

Ova teorija je potvrđena istraživanjem u kojem su naučnici podelili ispitanike u dve grupe. Prva grupa je tokom dana imala tri obroka, a druga je isti broj kalorija smela pojesti tokom određenog vremenskog intervala. Upravo je druga grupa imala daleko bolje rezultate, ispitanici su smršali u značajnijoj meri nego ispitanici iz prve grupe.

Nije neophodno da svaki dan u istom vremenskom intervalu držite dijetu, što vam omogućava maksimalnu fleksibilnost, ali i manjak izgovora!

Dijeta 8 sati – pravila kojih treba da se pridržavate

Svakako da je osnovno načelo jesti u okviru 8 sati, kako smo već napomenuli. Dalja pravila nisu naročito stroga i ne mogu se porediti sa nekim rigoroznim dijetama. Što je najveći podsticaj, pravila su opcionalna, ali uz njihovo pridržavanje dijeta 8 sati rezultati će biti najvidljiviji.

Dijeta 8 sati – jelovnik

Zbog ubrzanog tempa života, ljudi često zaboravljaju čuveni najvažniji obrok u toku dana – doručak. I kada je reč o studentima i poslovnim ljudima, doručak se najčešće preskoči u toku dana. Međutim, u okviru ove dijete, to nije toliko loš potez s obzirom na to da što više prolongirate momenat do prvog obroka, kraće će vam nedostajati hrana na kraju dana.

Preporučljivo je da zamenite doručak šoljom čaja ili kafe, odnosno bilo kog toplog napitka. Naravno, preporučljivo je da pijete ili nezaslađeni napitak ili da ga zasladite medom od maslačka za najbolje rezultate. Nakon toga možete otpočeti svoju osmosatnu dijetu. U toku držanja ove dijete, dozvoljene su grickalice u vidu orašastih plodova, sušenog voća ili čipsa od kelja. Svaka od ovih grickalica je kalorijiski bogata, ali su te kalorije u ovom slučaju zdrave i iz tog razloga podržane.

Konkretne namirnice koje smete da jedete za vreme držanja ovog režima, nisu eksplicitno naznačene, ali neke osnovne smernice kojih se pridržavaju oni koji vode računa o zdravom životu je poželjno ispratiti. Naime, bilo bi idealno ukoliko biste mogli da izbegavate veštačke zaslađivače i nezdrave masti. Što veći broj zdravih i svežih namirnica u obliku voća i povrća je uvek dobro rešenje.

Primer jelovnika u osmosatnoj dijeti:

Po buđenju se opredelite za topli napitak i vodu. Na ovaj način ćete i napuniti želudac, pa vam organizam neće instant tražiti hranu.

Doručak – Postoji naravno više opcija koje u skladu sa vašim preferencijama možete odrediti. Mi preporučujemo musli sa voćem ili ovsenu kašu i čašu mleku. Takođe, dobar izbor je i kajgana sa prepečenim tostom.

Užina – Kako je već spomenuto, grickalice su u potpunosti prihvatljive. Trudite se da vam i užina bude smislena kako biste uneli što više hranljivih materija koje će vas duže držati sitim. Bilo koji orašasti plodovi ili energetske čokoladice dolaze u obzir.

Ručak – Za ovaj obrok možete sebi dozvoliti i obilne obroke koji se ne moraju svrstati u kategoriju zdravog. To znači da vam je dozvoljen čak i pomfrit ili pica. Ipak, ukoliko niste pobornik ovakve hrane, možete sebi spremiti zdravu verziju ovakvog obroka, ali kalorijski vrednu. Nakon ručka se preporučuje jedna jabuka.

Užina – Za ovu užinu možete sebi priuštiti neki slatkiš u vidu parčeta torte ili kugle sladoleda. Zdrava alternativa bi bila voćna salata.

Večera – Savet je da za večeru bude nutritivno jak obrok, ali sa akcentom na zdravu ishranu. Tako je odličan predlog da za večeru pojedete pileća prsa, kuvani krompir i brokoli. Nakon ovoga se možete zasladiti dezertom po izboru, ali u prihvatljivoj meri. Dezert može biti čokoladni puding, kolač, sladoled, crna čokolada ili mafin.

Dakle, zaista ne postoje striktno zabranjene namirnice i jelovnik je prilagođen svakom tipu osobe koja želi da smrša. Možete sami kombinovati svoj meni, ali morate da imate na umu da dijeta osam sati može biti u početku teška, barem dok ne shvatite koji to obroci vam pomažu da pregurate čitav dan uz samo 8h ishrane dnevno. Nemojte pereterivati sa količinima jer nećete ništa postići ukoliko se u okviru 8 sati budete prejedali. Ono što ipak treba da u potpunosti izbegavate su gazirani sokovi, alkoholna pića i svaki drugi vid praznih kalorija koje ne rade ništa pozitivno po vaš organizam, niti psihofizički osećaj.

Šta smete da pijete tokom dijete?

Bilo da se radi o osmočasovnom periodu kada vam je dozvoljena hrana ili da je u pitanju onih drugih 16 sati dnevno – napici su dozvoljeni. Ovaj režim ne zahteva iscrpljivanje organizma, tako je čak i preporučljiv što veći unos vode i čajeva. Posebno se savetuje crni i zeleni čaj koji ima dokazano blagotovorno dejstvo na organizam, ali i topljenje kilograma. Takođe, možete piti i kafu u količinama u kojima ste navikli. Ipak, nemojte potezati za milkšejkovima ili zaslađenim napicima koji imaju za sastojke slatku pavlaku ili šlag. Sa druge strane cimet je jedan vid zaslađivača koji vam je dozvoljen i koji argumentovano ima dobar uticaj na telo.

Dijeta 8 sati i 8 minuta vežbanja

Da li su autori dijete želeli da sve bude u znaku broja 8 ili je zaista idealno tokom ove dijete vežbati 8 minuta dnevno, donesite sud sami. Zinčenko i Mur savetuju kratko vežbanje svakog dana. Benefiti ovog kratkog vežbanja su poboljšanje cirkulacije, regulacija krvnog pritiska i bolja razgradnja namirnica. Naš zaključak je da sigurno ne može da škodi, a svaka fizička aktivnost je uvek dobra, ne samo za mršavljenje nego za opšte stanje organizma.  

Kako deluje dijeta 8 sati na organizam?

Osmosatna dijeta je zasnovana na dva naučna principa, čak i kada se pridržavate dijete svega par dana na nedeljnom nivou. Na prvom mestu, u pitanju je način na koji vaše telo taloži kalorije, što je jedna forma glikogena. Naime, najpristupačniji izvor energije u organizmu je u obliku glikogena koji postoji u jetri. Sagorevanjem ovih depoa taloženja, vaše telo je primorano da otpočne proces sagorevanja masti kako bi proizvelo neophodnu energiju.

Dijeta osam sati uči vaše telo kako da izazove motor u vašem telu koji će sagoreti masti dok spavate. Na drugom mestu, ova dijeta stimuliše funkciju mitohondrija koje predstavljaju izvor energije unutar ćelija organizma. Na ovaj način se dobija energetski maksimum, a minimalno dolazi do oštećenja ćelija koje su posledica nezdravih dijeta. Ovo usporava starenje i smanjuje rizik od raka, srčanih oboljenja, dijebetesa i čak Alchajmerove bolesti.

Efekti držanja osmosatne dijete

Osmosatna dijeta ima nekoliko benefita koji su naročito pozdravljeni od strane fitnes instruktora, sportista i ljudi koji na zdrav način žele da izgube kilograme bez jo-jo efekta. Međutim, postoji i druga strana medalje. U nastavku smo vam predstavili benefite i neželjene efekte osmosatne dijete, a vi sami procenite šta će u vašem slučaju prevagnuti.

Benefiti držanja osmosatne dijete

Iako je neki smatraju još jednom u nizu dijeta koje na izvestan način imaju negativan uticaj na organizam, mnogi stručnjaci tvrde da je dijeta osam sati korisna za kontrolu kilaže, ali i za opštu zdravstvenu dobrobit.

Saznajte koji su najuočljiviji benefiti:

  • Hrana koju unosite je raznovrsna i uključuje proteine, zdrave masti i kvalitetne ugljene hidrate. Ovakav način ishrane pomaže osećaj sitosti zbog čega se osećate energičnije, apetit je pod kontrolom, a i imate manju želju za prejedanjem jer vam je kombinovanje namirnica dozvoljeno.
  • Bilo da je u pitanju marketinški trik koji se vezuje za osmominutno vežbanje, činjenica je da i najblaža fizička aktivnost uz ovaj režim ishrane može pomoći da topite kilograme. Takođe nutritivna ishrana će se uz trening pretvoriti u mišiće čime ćete takođe profitirati.
  • Imate svu slobodu da birate kada želite da sprovodite osmosatnu dijetu. To znači da možete napraviti sopstveni raspored kog se možete pridržavati u skladu sa svojim životnim stilom. Ipak, ne zaboravite da se pridržavanje dijete ne preporučuje u večernjim satima jer je to vreme rezervisano za topljenje masti.

Neželjeni efekti osmosatne dijete

Iako je istaknuta kao velika prednost činjenica da ne morate brinuti o unosu kalorija i porcijama hrane koje jedete u toku dana, neki korisnici dijete imaju problem sa kontrolisanjem obroka. Naime, nije retkost da se dođe do prejedanja koje može samo negativno da rezultira. Stoga, ukoliko mislite da niste dovoljno psihički spremni da jedete u roku od osam sati dnevno, a da ne preterujete, nemojte ni započinjati ovu dijetu.

Takođe, još jedan problem može biti ukoliko vama lično ne odgovara ovaj tip dijete što nije nemoguća opcija. Postoje medicinski razlozi zbog kojih ovaj režim ishrane nije za vas ili zbog kog nećete dobiti željene rezultate. Ukoliko imate problema sa padom šećera, dug vremenski period koji ne uključuje unos hrane može negativno uticati na vas što može da rezultira nemogućnošću pridržavanja ovoj dijeti.

Dijeta 8 sati – iskustva

Ukoliko se zaista budeti držali osnovnih načela i jednako se vodili smernicama zdravog života dijeta 8 sati može biti izuzetno delotvorna. Prvi rezultati će se ticati vašeg obima i predefinicije tela što će biti uočljivo prilikom oblačenja odeće koja vam je ranije lošije stajala. Nakon toga će doći do smanjenje kilaže koja može da varira, a autori dijete iznose brojku od 4 do 5 kilograma na nedeljnom nivou.

Dijeta 8 sati iskustva govore u prilog ovom režimu, a onima koji su je isprobali se najviše dopada činjenica da ne moraju da računaju unete kalorije. Takođe, ljudima koji veći deo dana provode napolju i ne stižu da kuvaju, posebna je prednost što jelovnik nije toliko rigorozan, pa mogu da ispoštuju načela dijete i da se hrane van doma.

Ova osmosatna dijeta je posebno odgovarala muškoj populaciji koja je osim gubljenja kilograma zapazila i snižavanje lošeg holesterola i povećanje dobrog holesterola. Neki smatraju da ovo nije idealna dijeta za žene jer može imati uticaja na reproduktivne hormone. Ipak, naš savet je da se svakako konsultujete pred početak svakog režima ishrane, čak i najmanje promene životnog stila sa svojim lekarom ili nutricionistom. Budite oprezni, ali i uporni. Odredite svoj cilj i pridržavajte se režima sve dok imate osećaj da vama to prija i ne utiče loše na opšte stanje vašeg organizma.

Ukoliko vam je potreban bilo kakav savet ili informacija vezana za ovaj, ili neki drugi problem  kod nas možete pronaći najrazličitije informacije koje vam sasvim sigurno mogu biti od pomoći.

2018-11-28T02:32:20+00:00 28/11/2018|0 Komentara

Dodavanje komentara na tekst